mandag den 20. april 2015

FORÅRSKULLER & WEEKEND MED DET HELE

Hver fredag køber jeg en buket blomster til mig selv. Af gode grunde har det i den seneste tid været tulipaner. Synes de er smukkest i hvide eller sart rosa. De kommer i en fin gammel vase lige midt på spisebordet, hvor der er frit udsyn fra både køkken og sofaen i stuen. Så går jeg der og nyder dem i løbet af ugen.

Fredag
Da der ikke var tulipaner at få i det lokale supermarked, besluttede jeg mig for at være lidt ødsel og køre til min foretrukne blomsterdame, hvor jeg normalt kun køber blomster, der skal foræres væk. Her måtte jeg konstatere at tulipan sæsonen er slut. Derimod blev mit blik straks fanget af de smukkeste dyb lilla hortensiaer, der stod side om side med alverdens vidunderlige forårsblomster. De halvtreds kroner, jeg egentlig havde budgetteret til ugens buket, blev hurtigt forvandlet til femhundrede og flere poser fyldt med de smukkeste forårsblomster til mine krukker udenfor. Mit første impulskøb i meget lang tid.

Min datter havde allerede meddelt tidligere på ugen, at hun drog til veninde pubcrowl i København og ikke returnerede før søndag. Så havde regnet med en stille og rolig fredag aften i mit eget selskab, garneret med en lækker salat og lidt god vin.
Ved middagstid tikkede imidlertid en sms ind fra min yngste søn ”Jeg kommer hjem i aften”. Synes det er så underskønt, han stadig bruger ordet ”hjem”, når han har været flyttet hjemmefra i to år. Og tænk engang at en ung mand på 22 har lyst til at tilbringe en fredag aften sammen med sin mor, så har jeg et eller andet sted ikke været helt håbløs.
Tunsalaten blev derfor hurtig ændret til røde bøffer, en 400 gr. mandebøf til sønnike og en noget mindre damemodel til mig. Barnet måtte have noget fornuftigt at spise, når han nu kom hjem til mor på en fredag.

Det første han altid gør, er at indtage sin gamle ”kongeplads” i hjørnesofaen, mens hundene springer rundt på ham af ren gensynsglæde. Så får han sådan et saligt blik i øjnene og synker helt ind i sofapuderne og det oser ud af ham, at han nyder at være hjemme. Jamen er det ikke herligt! Vi havde helt udenfor nummer ikke set hinanden i fjorten dage, da jeg havde været ude og rejse, så meget skulle opdateres. Han er en superskøn knægt, velfungerende på alle områder og meget vellidt. Jeg er helt rolig og har for længst klippet navlestrengen, for han skal nok klare sig og få et godt liv.

Senere kom min datters tidligere kæreste forbi for at hente sine ting. Han havde indtil for et par måneder siden boet hos os i halvandet år. Vi fik krammet og sagt pænt farvel. Han takkede ydmygt for alt, jeg havde hjulpet ham med og lært ham og jeg ønskede ham alt det bedste. Sød og meget velopdragen fyr, kommer til at savne ham lidt.

Lørdag
Havde besluttet mig for at weekendens første dag skulle være en ren nydningsdag. Det er et koncept jeg har indført efter ungerne er blevet voksne. En nydningsdag er enten en lørdag eller søndag. Der må ingen sure pligter være og jeg skal gøre lige, hvad jeg har lyst til. Hundene vækkede mig godt nok kl. syv fordi de skulle i haven og ”luftes”. Men jeg drønede tilbage i seng bagefter med en kop te og en ostemad og kastede mig over min nye krimi, som var så spændende, at jeg blev liggende til kl. elleve. Det dejlige vejr skreg på mig, så fandt træningstøjet frem og begav mig ud i solen på min sædvanlige fem kilometers powerwalk rute.  
Aftenen stod på venindehygge. Vi er fire veninder, der igennem tolv år fast har mødtes hver anden måned. Vi er alle livsnydere og elsker god mad. Disse aftener indledes altid med en gin og tonic og følges op med en tre retteres gourmetmiddag. Der er gået helt sport i den med de middage, så det er om at være på dupperne, når man er værtinde for sådan en hyggeaften, for ikke at falde i gourmet agtelsen. En skøn tradition, som ofte strækker sig til langt ud på natten, da vi aldrig løber tør for emner, der skal tales om. Den blev da også hen ved halv tre, inden jeg lagde mig tilrette under dynerne.

Søndag
Efter en nydningsdag kommer altid en flittig dag, for der skal jo trods alt katches op på alverdens praktiske ting. Så søndag blev en flittig dag, hvor blandt andet græsslåmaskinen blev vækket af sit vinterhi. Havde helt glemt hvor hårdt det var at slå ca. 700 m2 græs, især når det lige er blevet en anelse for langt og plænen først skulle renses for vinterens nedfalde grene og kogler. Når jeg først kommer sådan rigtigt i gang, glemmer jeg ofte, at jeg er blevet en halvgammel kone i starten af halvtredserne og ikke længere har det samme energiniveau som tidligere. For ti år siden kunne jeg en lørdag snildt både gøre hele huset rent, ordne have og stå klar med en tre retters menu og samtidig se lækker og overskudsagtig ud, når gæsterne trådte ind af døren kl. atten. Men søndag var jeg helt udsplattet, da jeg var færdig med indkøb, tøjvask og græsplæne, så måtte lige justere lidt på de øvrige planer jeg også havde sat mig for skulle gennemføres. Det blev blomsterkrukkerne, der vandt. De stod jo der og ventede på alle de smukke blomster, jeg fredag havde impulskøbt. Selvom klokken blev halv syv, inden jeg var færdig, var de det hele værd. Hold op, hvor blev de krukker flotte. Jeg ordinerede derfor straks et glas køligt hvidvin, som jeg nød mens jeg gik rundt og betragtede det flotte resultat.

Selvom jeg var ør i det meste af kroppen, var det med sådan en god fornemmelse af at have produceret noget godt og smukt. Så kunne nyde resten af aftenen med god samvittighed i dejligt selskab med min datter, der passende legede stilleleg og ikke forlangte så meget efter en oplevelsesrig pubcrowl weekend i Købehavn.

Skøn skøn weekend med det hele og dejligt gensyn med foråret….

Ingen kommentarer:

Send en kommentar