fredag den 10. april 2015

TÆNK ENGANG - LYKKEN ER JO LIGE HER

For ti dage siden forlod jeg i bidende kulde og med sne-rester på støvlesnuderne dansk grund for at drage sydpå. Sammen med, hvad der mindede om, det halve solhungrende Skandinavien indtog jeg den skønne sydhavsø helt dernede tæt på Afrikas vestkyst. Jeg borede straks tæerne ned i det varme hvide strandsand, drak kølige drinks, festede og nød til den store guldmedalje. Det var fantastisk og det var velfortjent og i forgårs returnerede jeg lækker solbrun, gennemhygget, veludhvilet og med et nok lidt for højt levertal efter alle de cocktails.

Alligevel kan intet måle sig med en dansk forårsdag.

Som inkarneret B-menneske havde jeg meget svært ved at komme ud af sengen i morges. Noget mere søvndrukken end ellers, da jeg dårlig var kommet mig over det chok det altid er, at vende tilbage til virkeligheden. Fra at havet leget festglad singlekvinde uden faste sove eller stå-op tider i en hel uge, skulle min krop og ikke mindst mit hoved lige omstille sig til mor-rollen og businesskvinden, hvor egentid og elleve timers reglen er en by i Rusland.

Mens jeg står der i bedste zombie mode og tænder for elkedlen for at få min første og livsvigtige kop espresso, falder morgensolens stråler ind ad køkkenvinduet og strejfer varmt og kærligt min kind. Lige der og endda før min kaffe er færdig ved jeg, at det er den smukkeste morgen i hundrede år….

Tænk engang hvor er jeg dog heldig at bo sådant et pragtfuldt sted, hvor der lige udenfor mit køkkenvindue udspiller sig den smukkeste film med morgensol, natur og blå himmel.

Mine små hundbasser vimser om benene på mig. De sender mig kærlige blikke og jeg bilder mig ind, de smiler og er så glade fordi jeg atter er hjemme, for de har savnet deres mor. Et par minutter senere står jeg som sædvanlig med min espresso og morgensmøg ude i haven, mens hundene leger og ”morgenluftes”. Tænk engang hvor er jeg dog heldig at kunne starte dagen med at nyde en forårssprudlende have fuld af fuglekvidder.

På vej til badeværelset ”løber” jeg ind i min smukke datter, som er på vej ud af døren. Her til morgen ligner hun en hel gudinde. Hun skal op til en vigtig prøve og er tidligere på vej end ellers. Vi krammer og jeg ønsker hende held og lykke. Tænk engang hvor er jeg dog heldig at have sådan en pragtfuld datter. Jeg bliver helt varm indeni, når jeg tænker på, hvilken voksen, kærlig, ansvarsfuld og modig kvinde hun er ved at blive til. Tænk engang, hende har jeg været med til at forme og tænk engang hun er den sidste af tre, som snart flyver fra reden. Så kan man altså ikke ønske sig mere som mor.

Efter morgenbadet opdager jeg, at jeg for en sjælden gangs skyld er i god tid. Selvom klokken er 8.40 bevilger jeg mig selv en ekstra kop espresso og morgensmøg. For tænk engang jeg er så heldig kun at have fem minutter til job og tænk engang jeg er oven i købet min egen bos, så jeg kan helt selv bestemme, hvornår jeg vil møde.

Tænk engang hvor er jeg privilegeret.

Det var uden sidestykke den smukkeste morgen i hundrede år….

2 kommentarer:

  1. Kære Frk. Fiks,
    Tak for en hyggelig læsning. Fin måde at skrive og minde sig selv og os, læsere om hvor glade vi skal huske at være på alt det som vi har her i livet og ikke tage noget for givet. Jeg har selv en datter på 23, som studere og bor i kbh, hende savner jeg hele tiden.
    P.s. Jeg fandt din blog på blogkvinder 40+ hvor jeg selv er tilmeldt med min egen blog www.bydianawi.com
    Det er fedt at være sin egen bos :-) Må jeg spørge hvad du arbejder med?
    Kh Diana

    SvarSlet
  2. Kære Diana,
    Mange tak for din dejlige kommentar. Det er skønt, når vi kan spejle os i og reflekterer over hinandens tanker:-). Jeg nyder bestemt også at have min datter lidt endnu, hun er jo den sidste, der inden længe flyver fra reden.
    JA, det er skønt at være sin egen bos – kan næsten ikke forestille mig andet efter næsten tyve år:-) Jeg har et handelsfirma, et lille niche-område, indenfor den grafiske branche.

    Stor ros til din blog, den er virkelig flot og velskrevet:-)
    Kh Frk. Fiks

    SvarSlet